Scratch är ett av de mest välanvända verktygen för att lära barn och ungdomar grunderna i programmering. Eftersom programmen sätts samman av färdiga block som bara kan kopplas i varandra på förutbestämda sätt blir det svårare att göra misstag. Osmo Coding tar samma princip och flyttar ut den i den fysiska världen, i form av block som faktiskt går att hålla i.

Uppgiften i spelet är enkel. En Michelingubbe-liknande figur ska styras i en skog, i jakt på jordgubbar och trädstockar. Men istället för att peka på plattans skärm styrs figuren med block som placeras på bordet framför plattan.

Osmo
Awbie är sugen på jordgubbar!

Det finns block för att gå, för att hoppa och för att plocka upp saker. Men också block för att repetera en viss sekvens och för att välja en alternativ väg om ett hinder kommer i vägen. Och så finns det siffror som används för att tala om hur många gånger kommandot på ett visst block ska utföras innan figuren går vidare till nästa.

Osmo
Koppla ihop blocken så att de styr Awbie på rätt sätt och tryck sen på Play.

Redan när man öppnar lådan första gången förstår man att det inte är särskilt avancerad programmering vi har att göra med. Osmo hävdar att Coding passar för barn i åldrarna 5 till 12 år. Den nedre gränsen stämmer, men att få en tolvåring att lägga mycket tid på Osmo Coding är nog att hoppas på för mycket. För yngre barn fungerar Osmo Coding däremot utmärkt.
I början är utmaningen enkel, precis som i alla andra appar med ambition att lära ut programmering. Men svårighetsnivån stegras aldrig särskilt mycket.

Osmo
Med en liten spegel som hängs över kamera på iPaden kan Osmos appar se vad som händer på bordet.

Senare nivåer innehåller inte några nya typer av problem, bara fler av samma slag. Lite för mycket upprepning kan man känna som vuxen. Och för att ge barnen en morot att fortsätta finns en ramberättelse där det som Awbie – Michelingubben – hittar kan användas för att bygga ut lägret där hen bor.
Värt att notera är att programmeringsblocken är helt fria från elektronik, vilket innebär att de är tåliga och inte heller behöver laddas. Kopplingen mellan block och pekplatta har Osmo istället löst på ett smart sätt med hjälp av bildanalys.

Osmo
Bokstäver, tangram och siffror. När plattan väl fått synförmåga har Osmo fler lekar att bjuda på.

För att kunna använda Osmo Coding behövs därför ett startpaket. Det innhåller en hållare för plattan, som placerar den i nästan vertikalt läge, och en vinklad spegel som hängs över kameran. Resultatet är att appen kan “se” vad som placeras på bordet framför plattan, och följa instruktionerna som blocken representerar.

Sammanfattning och betyg

Startpaketet innehåller också en förpackning bokstäver, för engelska ordlekar, och ett tangram, för kluriga pussel. De utnyttjar, precis som Coding, plattans förmåga att se vad som händer på bordet. Som helt paket, med programmering och de delar som följer med i startpaketet, erbjuder Osmo en hel del. Men prislappen blir också hög, knappt 1 500 kr. För de pengarna går det att köpa många programmeringsappar till plattan.

plus

Snyggt sätt att flytta ut blockprogrammering i den fysiska världen.
Gör enkel programmering tillgängligt för de mindre barnen
- Flera olika paket med olika typer av utmaningar.

minus

Få programmeringskommandon att välja på.
I längden enformiga uppdrag.
Dyrt.

Betyg 6 av 10Betyg 6 av 10