Den lilla roboten ilar fram över golvet, stannar strax innan den krockar mot väggen, blinkar ilsket rött med ögonen innan den vänder sig om och sticker iväg i en ny riktning. Nu med gröna ögon som visar att vägen framåt, åtminstone en stund till, är utan nya hinder. Vid nästa vägg upprepas hela proceduren. Wink är ett utmärkt sätt att utforska programmering i den fysiska världen, med sensorer som känner av det som händer runt omkring roboten.

Wink
Flerfärgsdioder som ögon, två motorer för rörelse och IR-sensor för att undvika hinder.

Bland dem finns en framåtriktad IR-sensor som låter Wink upptäcka hinder och ljussensorer som ser till att roboten antingen kan söka sig till eller undvika ljus. Genom flerfärgs-dioderna och en motor på vardera sidan går det sedan att få Wink att reagera på det den upptäcker. Dessutom finns en IR-mottagare som gör det möjligt att ge kommandon till Wink via en fjärrkontroll. Men det riktigt fina med Wink är att den Arduino-baserade hårdvaran kompletterats med ett eget funktionsbibliotek och bra instruktioner.

Winks funktionsbibliotek

Vi tar funktionsbiblioteket först. Många andra barnrobotar, som Makeblocks mBot, går att programmera i verktyg som liknar Scratch. Istället för att skriva kod med kommandon i text byggs programmen som styr roboten istället ihop med block som kopplas till varandra. Det är smidigt och lätt att komma igång med, eftersom möjligheterna att göra fel minskar.

Wink
När programmet är färdigt skickas det från dator till robot med den medföljande usb-adaptern.

Med Wink är det istället “riktig” programkod som gäller, vilket alla programmerande barn förr eller senare vill testa. Programmen skrivs i datorn och tankas över till roboten med hjälp av en usb-kabel. För att underlätta har Plumgeek istället för att välja “Scratch-vägen” satt ihop ett funktionsbibliotek, anpassat efter den hårdvara som finns på roboten. Ett väldigt kort exempel:

waitForButton();
eyesRed(100);
delay(1000);
eyesOff();

Kodsnutten väntar på ett knapptryck, tänder lamporna (ögonen) med maximal ljusstyrka i rött och låter dem lysa i en sekund innan de släcks igen. Det fina är att även barn som inte kan engelska snart lär sig sambandet mellan programmeringskommandon och vad som händer när koden skickats över till roboten.

Bra handledning

Att funktionsbiblioteket finns är bra, men det som knyter ihop säcken är ett lektionspaket, där hårdvara och kompletterande funktioner introduceras steg för steg, parallellt med mer generella programmeringsbegrepp som loopar och if-satser. Lektionerna förklarar dessutom en del grundläggande principer bakom robotens hårdvara, till exempel hur IR-sensorn i fronten och ljussensorerna på Winks undersida fungerar. Allt är på engelska, men sannolikt tillräckligt begripligt för att även vuxna utan programmeringskunskaper ska kunna ta sig igenom dem tillsammans med sina barn. Att lektionerna finns i pdf-format på nätet gör ju dessutom att det går att titta igenom dem innan, för att minska risken för ett grisen-i-säcken-köp.

Fakta

Produkttyp: Ardunio-baserad robot
Tillverkare: Plumgeek
Format: Färdigbyggd robot med tillhörande mjukvara och instruktioner
Ålder: 6-12 år
Anslutningar: Kopplas till dator med usb-sladd för överföring av programkod
Systemkrav: Windows-, Mac- eller Linux-dator där Arduinos programmeringsverktyg installeras.
Pris: Cirka 900 kr inklusive frakt från USA.