Med ett tryck på startknappen börjar Ozobot Bit följa de svarta linjerna på pappret. Men inte bara linjerna, utan också varje kommando som förmedlas i form av en färgsekvens som dyker upp under robotens färgsensorer. Grönt-svart-rött betyder sväng vänster, blått-grönt-rött betyder sväng höger.

Tack vare den här grundförmågan går Ozobot Bit att ”programmera” (eller åtminstone styra) med färgpennor istället för en dator. Svarta linjer följer den, medan olika färgkombinationer ger kommandon under färden.

För mer avancerad programmering används som så ofta ett ”blockspråk”, Ozoblockly. Olika byggklossar med funktioner kopplas ihop i ett grafiskt, webbaserat verktyg. Jämfört med andra robotar har Ozobot Bit några saker som är värda att ge lite extra uppmärksamhet. Gränssnittet i Ozoblockly går att anpassa i några olika steg, från nybörjare upp till en avancerad programmerare. Ju högre nivå, desto fler tillgängliga funktioner.

Ozobot Bit
Blockspråket Ozoblockly körs från webbläsaren, i dator eller platta. Till höger uppgifter, nere till vänster utrymmet för att skicka färdiga program till roboten. Medan man programmerar är båda de två områdena dolda och mer plats finns till programkoden.

Utmaningar ger en knuff igång

I Ozoblockly finns ett par utmaningar att lösa, av varierande svårighetsgrad. I den enklaste gäller det att skapa ett program som får Ozobot att röra sig i en rektangel och blinka med sina ledlampor på olika sätt. Inte en jättestor utmaning, men en knuff att komma igång för den som just skaffat ett robot.
De tre övriga utmaningarna är roligare och klurigare – och har tillhörande ”linjekartor” att skriva ut på papper.

Den första går ut på att få roboten att följa linjerna och välja rätt väg i fyrvägskorsningarna. Den andra om att räkna hur många gånger den rör sig över röda, gröna och blåa fält. Och den sista att återigen följa en linje, men stegvis öka eller sänka farten beroende på åt vilket håll den rör sig. Det här är tillräckligt för att hålla igång kreativiteten ett bra tag. Enda smolket i bägaren är att både utmaningar och Ozoblockly är på engelska.

Färg istället för sladd eller bluetooth

När programmeringen är slutförd och det är dags att testa resultatet har företaget som utvecklar Ozobot valt ett ovanligt sätt att föra över programkoden. Istället för sladd eller en trådlös koppling används robotens färgsensorer. De registrerar en färgsekvens som blinkar på skärmen och några sekunder senare är programmet laddat i roboten.
Det innebär att det går lika bra att använda Ozobot med en dator som med en pekplatta, som ju för det mesta saknar usb-portar, utan att för den sakens skull behöva bråka med bluetoothinställningar. Smart!

Ozobot Bit

Äldre appar – okej pris

Att Ozobot har något år på nacken blir uppenbart först när apparna till iPaden startats. Först ett meddelande från operativsystemet, om att utvecklaren bör uppdatera appen för att den ska fungera så bra som möjligt. Och sen ett gränssnitt som inte känns 2017 eller ens 2016. Innehållet i appen fungerar däremot helt okej. Bäst är ersättaren till penna och papper, som låter spelaren rita egna banor på plattans skärm. Men även labyrinterna är ganska kul.

Att Ozobot Bit inte är en av de allra senaste prylarna för att lära barn programmering innebär också en överkomlig prislapp, en bit under tusenlappen eller ännu billigare om man hittar den på rea.
Den som vill ha lite fler sensorer och trådlös kommunikation väljer istället nylanserade Ozobit Evo.

plus

Många möjligheter, med färdiga banor att skriva ut, penna och papper och blockspråk.
Bra med förslag på programmeringsutmaningar.
Lätt att komma igång.

minus

Gamla iOS-appar
Inte översatt till svenska


Betyg 8 av 10Betyg 8 av 10

Fakta

Tillverkare: Ozobot
Pris: Cirka 1 000 kr
Ålder: 5-11 år