Vi vuxna använder ”gamla” sociala medier, främst Facebook. Men dagens ungdom väljer att inte ens skaffa Facebook, utan hoppar på nya, mer spännande kanaler där de slipper mammas och pappas vakande ögon. Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2016 är det bara 8 % av mellanstadieungarna som är på Facebook dagligen, vilket ska jämföras med någonstans runt 60 % av 30-50-åringarna som Facebookar varje dag.

Letar efter vuxenfritt

Så var tar de vägen istället? Snapchat är ett populärt tillhåll, och där är åldersförhållandet närmast det omvända. Bland 12-15-åringarna är 69 % på Snapchat varje dag medan endast två-tre procent (!) av oss mellan 36-55 år är där. Har kidsen medvetet valt att vara på ställen där de slipper känna sig övervakade av vuxna? Mycket tyder på det.

Samtidigt som allt fler vuxna upptäcker Snapchat och de populära (och roliga) fotofiltren från Snapchat börjar synas i reklam överallt har tydligen allt fler unga börjat lämna plattformen. Var tar de vägen istället? Det återstår att se – men appar som Musical.ly och ”gamlingen” Instagram, som just införde sina ”Stories” för att tävla med Snapchat, lockar allt fler.

Varje vecka lanseras nya appar som försöker nå användarna, och en del bubblar upp snabbt och lockar till sig stora mängder bland de unga. Unga ser inget större problem med att installera en ny app bara för att testa den snabbt. Gillar de den stannar de och ser till att deras kompisar kommer dit också. Precis som att dra runt en helgkväll för att hitta den häftigaste eller roligaste festen drar skockar av ungdomar runt för att hitta den bästa appen. Houseparty, Live.ly, Discord, Imo… Listan kan göras nästan hur lång som helst.

I olika världar

Vi håller på att få en ny situation, där olika generationer permanent befinner sig i helt olika kanaler och konsumerar helt olika medier, och därför inte delar upplevelser. Det blir svårare och svårare för vuxna att hänga med i barnens värld, eftersom världen bara finns i deras mobiler. Borta är tiden då det räckte att titta på teve tillsammans med barnen för att veta vad de gillar – nu måste du sitta bredvid dem medan de kollar in sina favoriter på Youtube i sin mobil – vilket är svårare.

Men mer av den varan lär det bli – snart kanske barn inte tittar på ”vanlig” teve alls längre. Redan nu håller internet-video på att ta över från teven: Bland 16-25-åringar är det nästan helt jämnt mellan tiden man tittar på video på nätet och tiden man tittar på ”ång-teve”.

Så idag kanske den gamla frågan ”Klockan är 20.00 - vet du var dina barn är?” är mer aktuell än någonsin, men frågan är inte vilken plats de är på, utan var på nätet de befinner sig. Vet du?

Foto: Brad Flickinger