Ett av Sveriges snabbast växande exportområden är spel, appar och mjukvara. Företag som King, Digital Illusions, Spotify och Skype blivit kända på den globala marknaden för sin tekniska spetskompetens och kunnighet inom programmering. Medaljens baksida är att det råder en ständig brist på kunniga programmerare.

Kano är ett ungt företag som med ett par framgångsrika Kickstarter-kampanjer i ryggen producerar verktyg som låter alla, från förskolebarn till pensionärer, på ett enkelt och lättillgängligt sätt lära sig att programmera från grunden. Idag finns bolagets produkter i 86 länder och över 19 miljoner rader kod har blivit delade av användare på Kanos community-sajt. Vi har tidigare skrivit om Kanos lärande teknikleksaker.

Hur skulle du beskriva Kano?

– Vi gör byggsatser, likt Lego, där du steg-för-steg bygger och programmerar en egen dator. Den lilla men kraftfulla datorn, som är stor som ett kredit kort, drivs av vårt egenutvecklade operativsystem, packat med kodutmaningar och appar för att skapa konst, musik, Minecraft och utforska datorns möjligheter.

Kano

Kano-produkterna har en distinkt design. Kan du berätta om arbetet bakom det och hur du tänkt?

– Målet är att avmystifiera teknologi och göra det lättillgängligt och kul. Det här leder vår process och syns förhoppningsvis designen: färgkodade komponenter, transparens och ett enkelt, tydligt språk. Men vägen dit har bestått av många användartester, chansningar och otaliga versioner för att maxa upplevelsen när du bygger och hackar din dator.

Varför behövs en byggsats som Kano istället för att gå direkt på en vanlig persondator? 

– Att bygga och koda din egen dator ger större förståelse kring vad som händer bakom kulisserna när dina idéer processas, kod omvandlas till lavaraketer i Minecraft eller “sample :perc_bell, rate: (rrand 0.125, 1.5)” blir en låt. Vanliga persondatorer är fantastiska verktyg – oavsett utförande – men vi vill ge dig chansen att vara del av hela skapandeprocessen, inte bara ta del av slutresultatet.

Kano
Inspirerad av ett litet team med stora ambitioner lämnade Tommy Säl Västerås för tre år sedan och flyttade till London för att ansluta sig till Kano som designer.

Vårt intryck är att barn och unga idag är skickliga användare, men att de sällan vet hur tekniken fungerar. Är detta ett problem på sikt, att ungarna ”bara” blir konsumenter - inte producenter - av it?

– Lyckas vi inte förmedla hur lätt, kul och berikande skapande med kod faktiskt är, kommer vi gå miste om en stor kreativ potential i framtiden. Att göra kod lättillgängligt och intressant istället för komplicerat och svårförståeligt, är att erbjuda kontroll över vår digitaliserade vardag. Användare måste förstå att det som händer på skärmen inte är magi, utan skapat med kod av en annan människa – och att de också kan göra samma sak.

Kan det vara en demokratifråga att barn och unga får lära sig att kontrollera it-system istället för att bara använda dem?

– Delvis. I skolan lär vi oss att förstå varandra och resten av världen, men inte hur vår närmsta tekniska omgivning, som prylen i din ficka, fungerar eller kontrolleras. En behöver inte kunna alla system på detaljnivå, men det är viktigt att veta att de digitala system som styr vår vardag kan du ta kontroll över genom att kunna, så att säga, prata deras språk.

Kano

Har du själv testat att bygga elektronik och/eller programmera med barn?

– Jag får gång efter gång bekräftat att det finns ett stort intresse i att skapa med datorer, få utlopp för sin kreativitet och kunna dela med sig av sina kreationer. Det är alltid lika belönande att under våra workshopar se hur något barnen först trodde var omöjligt stegvis blir mer görbart, och hur de delar med sig av sina kunskaper och trick.
 
Vad är dina tips till föräldrar och andra vuxna i barns närhet som skulle vilja komma igång och koda med sina ungar?

– Gör det tillsammans, och att misstag ofta leder till något intressant! Och att det är okej att inte kunna alla svar, om det här är ett nytt område även för den vuxne.

Läs mer om Kano på företagets webbplats och kolla in en film som förklarar konceptet: