Med runt 30 000 anställda och en omsättning på runt femtio miljarder kronor i omsättning är Mattel världens största leksakstillverkare. Mest känt är nog företaget för varumärken som Barbie och Fischer-Price. Nu ger sig Mattel in på marknaden för uppkopplade babylarm via sin division Nabi, ett bolag som koncernen förvärvade tidigt 2016.

Aristotle, som lösningen heter, förklaras av utvecklarna som mer av en plattform för barnrum än en vanlig produkt. Den centrala enheten innehåller tre olika AI-system som handskas med allt från avancerad röstigenkänning till språkutveckling och inlärning. Idén är att plattformen ska kunna följa och anpassa sig självt till barnets utveckling från bebis till skolåldern.

Aristotle

För teknikutvecklingen har Mattel och Nabi vänt sig till Microsoft Cognitive Services och Silk Labs. De sistnämnda utvecklar vad de kallar mänsklig intelligens för Internet of Things (IoT) och är grundat av avhoppare från Mozilla. Flera andra tjänste- och innehållsleverantörer har kontrakterats till Aristotle-projektet för sådant som sagor och läromedel.

Enligt uppgift kommer ett Aristotle-system kosta cirka 2 645 kr, fungera med wifi och bluetooth samt de vanliga mobila operativsystemen. Produkten släpps på marknaden under sommaren 2017. Tidigare har Netgear släppt information om en liknande produkt, Arlo Baby i samma prisklass, men som dock ska lanseras på vårkanten. Se mer på Nabis webbplats.