Många barn tycker att det är jobbigare att få slut på surf än på pengar. Det visar en ny undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av Telenor och start-up-företaget Veckopengen. Bolagen inleder nu ett samarbete för att lära barn att surfa smartare. Ett av tre barn i åldern 10 till 16 (31%) tycker att hen har för lite mobilsurf.

Lika många (30%) brukar få slut på surf innan månaden är slut. Tre av tio (29%) tycker att det är jobbigare att få slut på surf än på pengar. När datamängden tar slut väntar hälften av barnen (50%) tills de får ny surf. En fjärdedel (24%) ber sina föräldrar om mer. Tre av fyra (75%) känner sig utanför om de inte kan koppla upp sig på nätet. För att informera barn och vuxna om åtgång av mobil internet uppkoppling lanserar Telenor ett surftest på webben.

– Vi tror att många föräldrar är osäkra på hur mycket surf som är vanligt eller normalt att ge till sina barn. Med Surfkollen kan föräldrar enkelt testa hur många gigabyte som är rimligt för just deras barn och samtidigt lära barnen värdet av surf och hur man får datamängden att räcka längre, säger Hanna Riberdahl, marknadskommunikationschef på Telenor.

Totalt har 500 barn i åldrarna 10-16 år intervjuats via Sifos webbpanel under perioden 21 juli– 10 augusti 2016. Barnens föräldrar gav sitt samtycke innan frågorna besvarades av barnen. Tjänsten Surfkollen finns på Telenors webbplats.