Reima har gjort en konsumentundersökning i sex olika länder. Resultatet visar att majoriteten av föräldrarna anser att det är viktigt att barnen är ute och aktiverar sig. Enligt undersökningen spenderar ungefär 70 procent av barnen mer än två timmar utomhus varje dag, men det är tydliga skillnader mellan de olika länderna.

I Norge spenderar en tredjedel av barnen så mycket som fyra timmar utomhus varje dag. Den siffran är högre än i något annat land. I Kina spenderar bara tio procent av barnen så mycket tid på utomhusaktiviteter och i Finland är den siffran 16 procent. Barn i förskoleåldern är duktiga på att spendera tid utomhus men för många barn minskar tyvärr den tiden när de börjar skolan.

– Det pågår en stor outdoor-trend i Sverige och folk är mer medvetna om att vi behöver spendera mer tid utomhus för vårt välmående. Sverige kommer på andra plats när man tittar på det antal timmar barn spenderar utomhus varje dag, säger Riikka Paakkunainen, kommunikationschef på Reima, i ett pressmeddelande.

ReimaGo
Med en sensor mäts barnets fysiska aktivitet i en app som samtidigt är ett spel.

I likhet med Pokemon Go är ReimaGo ett mobilspel som kan inspirera barn till att röra på sig utomhus. Barnet kan i sin version av appen flytta sin karaktär genom virtuella världar i enlighet med deras egen aktivitet utomhus. Föräldrar kan lämna överraskningar och belöningar till sina barn i appen, och följa hur mycket motion barnet fått.

I ReimaGo-konceptet ingår väderbeständiga ytterplagg med sensorer som mäter barnets aktivitet. Sensorn överför informationen till mobilen och den fästs på ytterplagget. Sensorerna är utvecklade av Suunto, som är ett av de ledande företagen när det gäller sportklockor, dykdatorer och sportinstrument. Precis som ytterplaggen så fungerar också sensorn i kalla och blöta förhållanden. I ReimaGo-kollektionen ingår 13 olika modeller i storlekarna 92 – 164 cm. Mer om ReimaGo finns på tillverkarens webbplats.