Dölj lektionerna bakom en kuliss av spelande och fler barn lär sig grunderna i programmering. Det grundläggande resonemanget har många utvecklare tagit fasta på. Tomorrow Corporation har efter framgångarna med Little Inferno och World of Goo sällat sig till den skaran. Och Human Resource Machine står sig riktigt bra i den nischen.

Human Resource Machine
På första nivån har du två kommandon till ditt förfogande. Men misströsta inte, de blir snabbt fler.

Ramberättelsen är enkel: Du styr en av de anställda på ett kontor. Uppgiften är att sortera inkommande lådor enligt chefens instruktioner. Men istället för att styra din figur med styrkors och knappar har du programmeringskommandon till ditt förfogande. Få i början, när uppgifterna är lätta, och fler senare, i takt med att uppgifterna blir allt svårare.

Första uppgiften är att flytta inkommande lådor med siffror till transportbandet för utgående och du har två kommandon till ditt förfogande: Plocka upp från bandet med inkommande, släpp på bandet med utgående. Enkelt, eller hur?

Human Resource Machine
Varje nivå har två extra utmaningar, vid sidan av att lösa uppgiften över huvud taget: Klara den med ett visst antal kommandon och/eller ett visst antal steg.


Problem med fler än en lösning

När jag skriver detta är jag fast på bana 20. Här ska jag multiplicera innehållet i låda 1 med innehållet i låda 2, skicka iväg det, multiplicera innehållet i låda 3 med 4, skicka i väg det. Och så vidare. Problemet är att jag inte har något multiplikationskommando till mitt förfogande, utan måste lösa det här på något annat sätt.

På det här sättet lurar Human Resource Machine spelaren att fundera på både matematik och programmering under tiden att uppgifterna får sina lösningar. Och som i riktig programmering finns det ofta mer än ett sätt att lösa chefens uppgift på. En guldstjärna får den som lyckas genom att använda ett visst antal kommandon och/eller skapa ett program som är klart på ett visst antal steg. Inte alltid är de två målen kompatibla med varandra, vilket lockar en att lösa vissa av de svårare nivåerna mer än en gång.

Human Resource Machine
Loopar, if-satser och minneshantering är några saker som kommer till.

Sammanfattning och betyg

Att Human Resource Machine är översatt till svenska innebär att tröskeln att komma igång sänks. Och även de minsta barnen klarar de första nivåerna. Men i takt med att en tar sig vidare i spelet blir det snart väl utmanande för barn i lågstadieåldern, och kanske även för dem som går på mellanstadiet. Åtminstone om de ska ta sig an spelet på egen hand.
Men å andra sidan finns fina möjligheter att som vuxen använda Human Resource Machine tillsammans med ett barn. För att lösa utmaningarna i spelet och på vägen hitta kluriga sätt att lösa matteproblem.

-         Översatt till svenska
-         Börjar enkelt, för att successivt låta utmaningarna bli allt svårare
-         Lättbegripligt gränssnitt

-         Inte alltid helt uppenbart vad de olika nivåerna går ut på
-         Otydlig ramberättelse
-         Långa program blir svåra att överblicka
Betyg:

Betyg 8 av 10

Fakta

Produkttyp: Spel
Tillverkare: Tomorrow Corporation
Format: Steam, Wii U, iOS
Ålder: 9 år–ungdom
Pris: Från 50 kr, beroende på plattform