Furby, Tamagotchi, Wall-E, och för att inte tala om Pokémon – teknikleksakshistorien är kantad med exempel på försäljningssuccéer där kawaii-aktierna stått högt i kurs (kawaii betyder söt på japanska).

Utvecklarföretaget Anki i San Francisco siktar sannolikt lika högt som tidigare nämnda klassiker. De tre grundarna har gått på Carnegie Mellon-universitetets Robotic Institute-avdelning i USA. För banracingfantaster kanske bolaget är bekant för sina produkter för de som gillar att tävla mot varandra med leksaksbilar styrda av appar på mobiltelefoner.

Cozmo
Tillverkarnas vision är att göra verklighet av exempelvis filmbolaget Pixars fantasier om levande leksaker.

Nåväl, Cozmo bygger på artificiell intelligens och har röst- och ansiktsigenkänning vilket det gör att den lär sig att känna igen sina mänskliga lekkamrater. Utvecklarna har även byggt in personlighet, i brist på bättre uttryck, så roboten kan hitta på små hyss och exempelvis buffa på sin levande kompis när Cozmo vill leka.

Olika uppdrag, lekar och spel lagras i en app och på sedvanligt manér så låses fler möjligheter upp i takt med att grundnivåerna genomförs.

En bra sak med Cozmo-konceptet är att all data överförs mellan Cozmo och en smartphone, men lagras inte i molnet. Det innebär att Cozmo inte delar med sig av något om hen gör eller ser. Den lille söte roboten släpps lös på marknaden den 17 oktober. Cirkapriset för en Cozmo, laddningstation och tre interaktiva kuber är 1 535 kr plus frakt. Mer info på Ankis sajt.