Många ungar som testat barnhack gör spontant kopplingen mellan kom-igång-och-programmera-lösningar, till exempel Scratch, med verkliga byggleksaker som klossar och Lego. Det finns flera initiativ för att integrera riktiga ting med datorprogram i syfte att lära ut själva kod-tänket och inspirera barn och elever att börja programmera egna spel och applikationer.

Mest ambitiöst i den vägen är sannolikt Googles utvecklingsprojekt Bloks som drog igång redan 2013, men som tyvärr till dags dato inte resulterat i mycket mer än en spännande lekinstallation i konst/teknik museet i San Francisco, Exploriatorium.

Osmo
Bland de initiativ för att kombinera spel, byggklossar och programmering som dykt upp har Osmo blivit rejält omskrivet i utländsk press.

Osmo Coding släpptes sent i våras och är namnet på en uppsättning tillbehör till Apples iPad, plus en app. Kodar-spelet utgår från en tecknad figur, Awbie, som älskar jordgubbar.

Spelaren hjälper Awbie på äventyr, och att få tag på de eftertraktade frukterna, genom att kombinera funktioner i form av byggklossar som var och en har olika funktioner. Genom att testa sig fram lär sig barnet vilken kloss som används till vad och i vilken ordning.

Osmo
Maskoten Awbie är den virtuelle lekkamraten som barnet interagerar med i Osmo.

Byggklossarna fungerar som en osynlig hand på iPad:ens skärm och kan även aktivera speciella händelser, exempelvis att Awbie skakar ett träd. Om klossarna placeras på rätt sätt så kan Awbie äta sig mätt och blir närmast euforisk.

Osmo Coding har en ökande svårighetsgrad ju längre fram i handlingen spelaren tar sig. Produkten finns bland annat i Apples nätbutik och kostar 825 kr inklusive frakt och appen laddas ned gratis från App store. Läs mer om Osmo Coding här.

Vi återkommer med ett test av Osmo om ett par veckor!